employer value proposition_898

Waarom zou toptalent als de beste versie van zichzelf in jouw onderneming komen werken? Omdat je employer value proposition (EVP) aantrekkelijk is. Inderdaad, de juiste EVP helpt je om medewerkers aan te trekken, te motiveren én te behouden. Hoe maak je er werk van? Wij reiken je de bouwstenen aan die je nodig hebt.
 

wat is een werkgeversbelofte?

Je werkgeversbelofte (of employer value proposition, EVP) is de unieke set voordelen die jouw bedrijf werknemers aanbiedt. Voor die werknemers is je EVP het antwoord op de vragen: waarom zou ik bij dat bedrijf willen werken? Welke waarde biedt het mij?

Een sterke employer brand, de manier waarop werknemers naar je kijken, start met een employer value proposition die aansluit bij je bedrijf en bij de verwachtingen van de werknemers die jij aan boord wil halen en houden.
 

medewerkers willen in jouw bedrijf hun beste zelf zijn

Voor ze ergens aan de slag gaan, doen werkzoekenden hun huiswerk. Ze zoeken naar werkervaringen die passen bij hun persoonlijke waarden. Ze willen ergens werken waar ze nuttig en gelukkig kunnen zijn. Dat kan in bedrijven die persoonlijk leiderschap stimuleren vanuit de vragen: wat kan ik, wat wil ik, wie ben ik? Talent aan je binden? Wij raden je aan om persoonlijk leiderschap helemaal bovenaan je to-dolijst te zetten.

Dit staat ook op het verlanglijstje van potentiële medewerkers: voldoening halen uit het werk, mogelijkheden om te groeien, aandacht voor welzijn en erkenning krijgen. Goed om te weten in de huidige arbeidsmarkt waar medewerkers aan zet zijn.
 

via je werkgeversbelofte je onderscheiden van de concurrentie

Met je werkgeversbelofte communiceer je hoe je aan de verwachtingen zal voldoen. Die EVP is dus zeker geen window dressing. Het heeft geen zin om ze te kneden naar de wensen van gegeerde kandidaten, er op je jobsite en tijdens het aanwervingsproces mee uit te pakken en dan niet om te zetten naar de praktijk. Je aanbod gedurende de hele werknemerservaring waarmaken, daar komt het op aan. Het verwoord immers je DNA en geeft zichtbaarheid aan de ziel van je bedrijf.

Volgens internationaal onderzoek kunnen organisaties die hun employer value proposition waarmaken hun personeelsverloop met 70% verminderen.
 

hoe kom je tot de juiste EVP voor jouw bedrijf?

1. vertrek vanuit persoonlijk leiderschap en de medewerkers die je wil aantrekken 

Welke ervaring, vaardigheden, kennis, houding en gedrag verwacht je van hen? Hoe kunnen ze de beste van zichzelf zijn in jouw organisatie en zo hun volle potentieel benutten? Welke verwachtingen hebben ze?

Die oefening maak je voor de verschillende doelgroepen die je wil bereiken – technici, digitaal talent, ervaren medewerkers, starters, … Hier komt dus maatwerk bij kijken.

2. rond deze 5 elementen bouw je je EVP best op 

  • compensatie
    Daarmee bedoelen we: het salaris, bonussen, ziekteverzekering, pensioensparen, maaltijdcheques, tussenkomsten voor telefoonabonnementen of internetkosten, …
  • balans tussen werk en privé
    De medewerkers van nu vinden een goede balans belangrijk. Dat kan zich vertalen in: flexibele uren, de mogelijkheid tot telewerken of deeltijds werken, gratis kinderopvang, toegang tot geestelijke gezondheidszorg
  • talentontwikkeling en talentmobiliteit
    Kansen om te groeien binnen je organisatie weerhouden medewerkers ervan om ergens anders hun werkgeluk te zoeken.
    Wat jij kan aanbieden: on the job leren, externe leer- en certificeringsmogelijkheden, loopbaanontwikkeling, interne mobiliteit, feedbackcultuur, nieuwe rollen,…
    Moet je toch afscheid nemen van een medewerker? Help hem/haar dan om door de juiste outplacementbegeleiding te groeien naar een nieuwe werkuitdaging.
  • flexibel en hybride werken
    Heel wat medewerkers willen vandaag hybride werken of moeten het doen in coronatijden. Deels thuis, op (satelliet)kantoor of bij de klant: organiseer de vorm van hybride werken die voor je bedrijf en je medewerkers het best werkt. 
  • connectie
    Positieve werkrelaties, ondersteuning van HR en de manager, teamwerk: talent kiest voor bedrijven die inzetten op connectie. Ook met de bredere gemeenschap, in de vorm van vrijwilligerswerk of geven aan een goed doel, bijvoorbeeld. Door persoonlijk leiderschap te stimuleren, vergroot je de kans dat je mensen positieve relaties aangaan en anderen stimuleren om ook de beste versie van zichzelf te zijn. Van connectie gesproken! 


creëer je genoeg waarde?

Vraag het aan de mensen die bij je werken en ook aan medewerkers die op het punt staan te vertrekken of de deur al achter zich dichtgetrokken hebben.

werken aan je employer brand?

meer weten
compass

Wat maakt hen productief, betrokken en gemotiveerd? Hoe kunnen/konden zij de beste versie van zichzelf zijn in jouw organisatie? Met de antwoorden scherp je je EVP aan.
 

Samen met jou de juiste werkgeversbelofte uittekenen? Werk maken van talentontwikkeling en talentmobiliteit? Je medewerkers en leidinggevenden ondersteunen om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen? Doe een beroep op onze jarenlange expertise en ervaring. Neem zeker contact met ons op.

meer weten?

contacteer ons
10 December 2021

neem contact op met een expert.

ontdek wat RiseSmart kan betekenen voor jouw organisatie en jouw werknemers.

contacteer ons