Skip to main content

hoe ondersteun je een medewerker na ontslag? 3 cruciale stappen

1240_3stappen
,

Laat je iemand gaan in je bedrijf? Dan heeft dat een enorme emotionele impact op de ontslagen medewerker. Logisch, want zijn of haar inkomen, zekerheid en bron van eigenwaarde vallen weg. Hoe ga je best om met die emoties en wat kan je als HR-professional doen om het ontslag te verzachten?

Verplaats je eens in de schoenen van de ontslagen medewerker: Hoe zou jij voelen als je ontslagen wordt? Als je dat doet, begrijp je de emoties waar de medewerker mee worstelt en kan je er gepast op reageren.

Meestal doorloopt de ontslagen medewerker enkele duidelijk omlijnde fases waarin een bepaalde emotie overheerst. Net zoals bij de vijf stadia van rouw. We zetten de drie belangrijkste emoties op een rij:

1. verwarring na de schok

Waarom juist ik? Wat heb ik fout gedaan? Wat had ik anders kunnen doen? Dit is meestal de eerste reactie na een ontslag. Je medewerker stelt zich vragen bij de eigen prestaties en in hoeverre die mee aan de grondslag liggen van het ontslag.

2. gevoel van waardeloosheid

Vaak de tweede emotionele fase na een ontslag. Vooral de medewerkers die al jaren voor het bedrijf werken en een sterke band hebben met het bedrijf én collega's, voelen zich na het ontslag vaak nutteloos en ontheemd.

3. woede

Het is niet meer dan normaal dat een medewerker bij ontslag een zekere mate van woede ten opzichte van het bedrijf voelt. Terwijl sommige medewerkers ervoor kiezen hun woede verbaal af te reageren op een leidinggevende, kroppen anderen hun woede op.

 

Als HR-verantwoordelijke of manager is het je taak om hierop gepast te anticiperen en te reageren. Zo help je de medewerker om deze gevoelens te kanaliseren, het ontslag een plaats te geven en te focussen op de zoektocht naar een nieuwe uitdaging. We geven je drie cruciale stappen mee om je daarbij te helpen:

stap 1: maak ruimte voor emoties

Geef gehoor aan de gevoelens van je ontslagen medewerker en maak tijd vrij om te luisteren. Laat hem of haar weten dat het oké is om zich zo te voelen. Zo creëer je een omgeving waarin je medewerker zich veilig voelt om die emoties te uiten en voorkom je dat te extreme emotionele reacties zich opstapelen.

stap 2: bied voldoende context

Het is belangrijk om te benadrukken dat je medewerker niet rechtstreeks verantwoordelijk is voor het ontslag. In sommige gevallen is dit wel zo, maar meestal spelen er andere redenen: een afslanking, een herstructurering, een overname … Speel open kaart en geef die reden duidelijk mee. Benadruk ook dat de functie overbodig is geworden en niet de medewerker.

stap 3: stippel het carrièrepad mee uit

‘Ik zoek ASAP een nieuwe job!’ Dat is vaak de eerste reflex van de ontslagen medewerker. Maar is dat wel zo’n goed idee? Een ontslag is het uitgelezen moment om eens na te denken over wat belangrijk is in het professionele leven. ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’, dixit Johan Cruijff.
Wil je een verschil maken in zijn of haar leven? Dan kan je voorstellen om eerst eens samen na te denken over een carrièreswitch. Hiervoor kan je een outplacementtraject aanbieden. Daarmee maak je de medewerker niet alleen wegwijs in alle mogelijke carrière opties, maar zo’n traject helpt ook zijn of haar talenten te ontdekken.
 

al eens gedacht aan een outplacement?

Je ontslagen medewerker gaat dan samen met een loopbaancoach aan de slag. Die helpt het ontslag een plaats te geven en opent mee de weg naar een nieuwe uitdaging die past bij de talenten van de medewerker. Wil je de mogelijkheden bekijken? Neem contact op met Randstad RiseSmart, de Belgische marktleider in outplacement.

,

ik wil meer weten

contacteer ons