connectie_1036

Waarom is connectie belangrijk? Omdat een goede connectie ervoor zorgt dat je medewerkers zich goed voelen en geëngageerd blijven. Zo maken zij je organisatie sterker, waardoor je je doelen kan bereiken. Organisaties die inzetten op connectie, zullen dan ook sterk staan.
 

hoe zet je in op connectie?

  1. Zorg dat er communicatielijnen openliggen. Zij vormen de bedrading tussen mensen. Vroeger was dat vanzelfsprekend, omdat mensen naast elkaar zaten op kantoor. Nu gebeurt het via mail, telefoon of video.
  2. Maak tweerichtingsverkeer mogelijk, tussen medewerkers onderling en tussen medewerkers en leidinggevende. Want de communicatielijnen mogen dan wel openliggen, maar wat doe je ermee? Gebruik je een virtuele vergadering louter om mededelingen te doen? Of voorzie je ook ruimte voor interactie?
  3. Houd oog voor wat er onder de waterlijn gebeurt. Wat doe je bijvoorbeeld als er tijdens een videovergadering maar enkele mensen actief meedoen? Laat je dat passeren of ga je het gesprek aan met je medewerkers die niet reageren? Dat is moeilijk, zeker met een scherm ertussen, maar toch: maak er tijd voor.
     

check je verbinding

Je agenda – en die van je medewerkers – hoeft heus niet vol te zitten met operationele meetings. Maak tijd voor je medewerkers en plan die tijd ook effectief in. En, ja: dat mag best heel gestructureerd – en misschien zelfs geforceerd. Plan 1-op-1-gesprekken, niet om over het functionele of het operationele te praten, maar vraag: Hoe is het met je? Hoe werkt dat voor jou, dat thuiswerk? Check die relatie, check die verbinding.

Vraag het aan iedereen, en vraag het meerdere keren. Sommige medewerkers steken hun gevoelens weg, bij anderen gaat het de ene week misschien goed, maar de andere week niet.

Denk eraan: medewerkers die telewerken, kunnen niet zomaar bij je binnenstappen. Als ze zien dat jouw en hun agenda overvol zitten, zullen ze zelf niet naar je toe durven te komen. Ze zwijgen, sommigen zakken weg en haken misschien zelfs af. Zo riskeer je je team kwijt te raken.

Durf te vragen: 'Hoe is het met je?'

Ilse Van Autreve, sr. Advisor Career Development Randstad RiseSmart

vrijheid en vertrouwen

Teams, leidinggevenden, medewerkers: iedereen heeft nu een probleem met connectie. Aan de grondslag daarvan ligt soms ook een gebrek aan vertrouwen.

Medewerkers die zeggen: Mijn leidinggevende vertrouwt mij niet. Of: Ik heb het gevoel dat hij mij niet vertrouwt. Of de leidinggevende die zelf zegt: Ik vertrouw mijn medewerker niet.

Het gaat er niet om hoelang medewerkers achter hun pc zitten, hoe snel ze op mails antwoorden of de telefoon opnemen. Het gaat om de output: wat brengen mensen bij? Die shift naar outputmanagement was al ingezet vóór corona, maar is nu versneld.

Medewerkers moeten weten wat er van hen verwacht wordt én ze moeten de vrijheid hebben om te werken op de manier die bij hen past. Dan kunnen ze in het volste vertrouwen goed presteren en de doelstellingen halen – en mogelijk zelfs overtreffen.
 

het flexibele kader

Werk dus aan de balans. Creëer een helder kader voor de doelstellingen van de organisatie, van je team en van elke individuele medewerker. En geef binnen dat kader autonomie aan je medewerkers.

Dat kader maak je samen. Bekijk samen met je team hoe jullie omgaan met thuiswerk, met bereikbaarheid, … Stel daarna heldere regels en afspraken op – en evalueer die frequent. Het kader zal namelijk niet meer zo strikt zijn als het vóór corona was.

Ook daarom is het van belang om de lijnen naar je medewerkers goed open te houden: houd de vinger aan de pols en vul het kader anders in wanneer het nodig is.

Stel samen regels en afspraken op en evalueer die frequent.

Ilse Van Autreve, sr. Advisor Career Development Randstad RiseSmart

connectie als rekruteringstool

Wat nú geldt, geldt ook ná corona. Alles gaat niet meer back to normal zijn. Hybride teams zullen deels thuis werken, deels op kantoor. Je zal een goede reden moeten hebben om weer fysiek samen te zitten: een brainstorm, een discussieforum, een wandelvergadering.

Organisaties die daarop inzetten, kunnen daar ook mee uitpakken. Connectie wordt op die manier een belangrijk element in employer branding – zeker voor jonge kandidaten. Door die connectie creatief in te vullen, haalt de organisatie er dus zowel intern als extern voordeel uit.

 

in het kort

  1. Maak tijd om écht te praten met je medewerkers (en naar hen te luisteren).
  2. Boek je agenda niet vol met virtuele meetings (en zeker niet met operationele agendapunten).
  3. Denk na over werken met hybride teams (en ga hierover vooraf in dialoog met je team).
  4. Zorg dat er een duidelijk kader is (en durf het bij te stellen).

 

Wil je weten wat onze coaches voor jouw organisatie kunnen betekenen?

meer weten?

contacteer ons

Neem contact op met een expert

Ontdek wat RiseSmart kan betekenen voor jouw organisatie en jouw werknemers.

contact opnemen