Marc Van Harneveldt

Marc Van Harneveldt via video call interviewen over de check-in. Dat is het plan. We stellen ons kort voor en beginnen dan onze vragen op hem af te vuren. Maar dat is buiten de Managing Director van Randstad RiseSmart gerekend. Hij staat erop eerst iets over zichzelf en over Randstad RiseSmart te vertellen. Niet met de deur in huis vallen, maar eerst connecteren van mens tot mens, het is belangrijk voor hem. Al 30 jaar lang.

Dat is eigenlijk heel logisch in een organisatie als Randstad RiseSmart waarin menselijk contact zo essentieel is. “Wij realiseren onze resultaten door ons empathisch op te stellen, door blijk te geven van inlevingsvermogen”, zegt Marc. En dus vinden hij en zijn managers het maar normaal teammeetings en één-op-één gesprekken te beginnen met de vraag: ‘Hoe gaat het met jullie?’ De check-in dus. En dat doet Marc al veel langer dan vandaag.

 

veilige haven

“Op mijn 28ste werd ik in de verzekeringswereld voor het eerst manager van een klein team IT’ers. Toen al vond ik het belangrijk om echt met hen te connecteren en met hen in gesprek te gaan over hoe het met hen ging. Toegegeven, dat was een heel ander publiek. IT-ers – en technische mensen in het algemeen – hebben wel de neiging om altijd eerst over het werk te beginnen.

Als je dan toch regelmatig zegt: ‘Ja maar, hoe gaat het nu écht met je?’, dan krijg je dat wel los. Als je regelmatig vraagt hoe het gaat, weten mensen dat ze in een veilige haven zijn om over zichzelf te praten."

 

vanuit vertrouwen

Volgens Marc komt het erop aan een cultuur te creëren waarin welzijn bespreekbaar is. Dat doe je niet door één keer te vragen hoe het gaat. Je doet het op regelmatige basis en bouwt als manager zo een vertrouwensband op.

“Je kan natuurlijk niet élke keer geforceerd aan iedereen vragen ‘Hoe voel je je?’. Maar als je het geregeld en heel oprecht doet, merk je dat mensen weten dat ze in een veilige haven zijn om over zichzelf te praten. Weten hoe het met je mensen gaat, is gewoon ook superbelangrijk. Lopen de dingen goed, dan weet je dat de collega zich gelukkig voelt en gemotiveerd is. Soms gaat het niet zo goed, zoals wanneer een collega zegt: ‘Ik voel mij de laatste tijd wat minder omdat een van mijn ouders zwaar ziek is.’ Als manager begrijp je dat zoiets emotioneel kleeft aan die persoon en dat hij of zij misschien wat minder gefocust is op het werk. Met het vertrouwen dat je hebt opgebouwd, kan je hier samen over praten en eventueel in alle discretie naar oplossingen zoeken.”

 

voorbij ‘het is druk’

Hoe begin je aan zo’n check-in? En heeft Marc tips voor managers die ook een check-in willen doen? 

“Ik voel dat in heel veel gevallen een check-in nog te werkgerelateerd is. Natuurlijk wil ik als manager weten hoe je projecten lopen en welke problemen je ondervindt, maar daar draait een check-in niet om. ‘Wat speelt er bij jezelf’, dát is de vraag. Probeer voorbij het antwoord ‘Het is druk’ te geraken. Na 30 jaar heb ik daar wel een gevoel voor ontwikkeld, al kan ik me voorstellen dat het voor managers met minder levenservaring iets minder evident is. Mijn belangrijkste tip voor hen: praat als mens met je mensen en niet als de baas. Durf je kwetsbaar op te stellen en probeer je zoveel mogelijk in te leven, maar overdrijf daar ook niet in. Blijf vooral jezelf. Als je je mensen beter kent en ze wat vrijheid laat, zie je ze positief evolueren. Ik doe die check-in niet alleen, maar breng die manier van coachen ook over op mijn managers. Walk the talk: wat je doet, moet je ook uitdragen. Het moet deel worden van het DNA van onze organisatie.”

 

een breed beeld

Wat Marc na 30 jaar check-in leerde? Het begint met ‘Hoe is ‘t?’, maar het gaat veel verder dan dat. “Voor mij is de check-in een manier om een collega constant te monitoren. Je krijgt als manager een ‘fingerspitzengefühl’ van welke richting iemand uitgaat en kan samen met hem of haar een heel mooi carrièrepad uitstippelen. Door te vragen hoe het gaat, voel je ook aan wanneer mensen dreigen op te branden, want een burn-out heeft zelden alleen met het werk te maken. Of je merkt dat iemand nood heeft aan een andere uitdaging – binnen onze eigen groep of erbuiten. Komt uit zo’n gesprek naar voren dat iemand het bedrijf wil verlaten, dan moet je daar niet bang voor zijn. Ik ben juist blij dat wat mensen bij ons gerealiseerd hebben, een ongelooflijke stap in hun carrière was. En dat ze in hun rugzak bagage van Randstad RiseSmart meenemen die het professionele overstijgt. Bij voetbal is dat ook zo: een goeie coach vindt het heel fijn dat de jongeren die hij begeleid heeft, bij Manchester City de pannen van het dak gaan spelen.”

 

nu meer dan ooit

Is de vraag ‘Hoe voel je je écht?’ in de coronacontext meer dan ooit noodzakelijk?

“Ik merk dat mensen het mentaal een stuk moeilijker hebben. Zo sprak ik met een collega die zei: ‘Wij wonen met drie kinderen in een loft en ik heb echt geen ruimte om ongestoord alleen te werken of een video call te houden. Dat weegt enorm op mij.’ Die dingen kom je op het spoor in een één-op-ééngesprek in de veilige omgeving van een video call. Daar geloof ik echt heel hard in. Wij promoten dat soort gesprekken dan ook bij onze klanten die ons vragen hoe ze bij telewerk het contact met hun collega’s en medewerkers kunnen behouden. Kijk, een check-in – de vraag ‘Hoe voel jeje écht?’ − is altijd belangrijk, maar nu nog net iets meer dan anders.”

 

Wil je weten wat onze coaches voor jouw leidinggevenden kunnen betekenen?

meer weten?

contacteer ons

Neem contact op met een expert

Ontdek wat RiseSmart kan betekenen voor jouw organisatie en jouw werknemers.

contact opnemen