Skip to main content

absenteïsme aanpakken en voorkomen

absenteisme
,

Medewerkers die een keertje afwezig zijn? Dat kan gebeuren. Maar wat als meer en meer collega’s voor een langere tijd thuisblijven? Het is belangrijk de oorzaken van absenteïsme snel te herkennen én aan te pakken. Anders kan dit invloed hebben op de productiviteit van je organisatie. We geven je inzicht in de vier hoofdoorzaken van absenteïsme. Met enkele concrete tips stel jij zelf een doelgericht plan op.
 

oorzaak 1: ongeval of ziekte

Fysieke klachten - meestal door ongeval of ziekte - zijn de grootste oorzaken voor afwezigheid op de werkvloer. Vooral tijdens de wintermaanden steekt dit de kop op. Daarnaast zorgen ook chronische ziekten voor langdurig ziekteverzuim. 

Chronische ziekten of risicofactoren zijn:

  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • roken
  • inactiviteit
  • overgewicht

Investeer in de fysieke gezondheid van je werknemers. Zo geef je je business én je werknemers een boost. Enkele manieren om je werknemers gezond te houden: 

  • maak gebruik van een beloningssysteem of gamification om werknemers aan te moedigen de fiets te nemen of te wandelen naar het werk
  • geef mensen die vaak achter hun computer zitten genoeg pauze om de benen te strekken
  • voorzie gezonde snacks.
     

oorzaak 2: mentale gezondheid

Naast de fysieke gezondheid is er ook steeds meer aandacht voor mentaal welzijn. Het is belangrijk hierop in te zetten. Gelukkige werknemers komen graag naar hun werk, en halen er meer voldoening uit.

Hoe benadruk je het belang van mentale gezondheid binnen je organisatie? 

  • haal het stigma rond mentaal welzijn weg. Moedig je medewerkers aan te praten met hun collega’s of managers wanneer ze hulp nodig hebben. Workshops, seminaries en online materiaal zijn daarbij handige tools.
  • blijf inzetten op fysieke gezondheid. De endorfines die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten, zorgen voor een gelukzalig gevoel. Vitamines in gezond eten - zoals magnesium - gaan dan weer vermoeidheid en nervositeit tegen. 

Elke investering in mentaal welzijn, is een stap dichter naar minder ziekteverzuim. En het heeft ook een positief effect op presenteïsme. Zieke werknemers blijven thuis en zullen niet nodeloos naar kantoor komen. 
 

oorzaak 3: pesten 

Pestgedrag en absenteïsme gaan vaak hand in hand. Zo ervaren mensen die gepest worden op het werk meer stress en angst. En nemen ze opvallend vaker vrijaf.

Jammer genoeg is pesten op het werk nog steeds een groot probleem. Een probleem dat een goed uitgedachte HR-aanpak nodig heeft. Hier zijn enkele maatregelen die je kan nemen: 

  • kies voor een helder beleid waarin je elke vorm van pestgedrag vermeldt - en hoe je er als bedrijf mee omgaat
  • zet specifieke kanalen op waar mensen incidenten anoniem kunnen rapporteren
  • leg een vaste procedure vast voor elke klacht die binnenkomt
  • verzamel regelmatig feedback rond het pestbeleid om te verzekeren dat het werkt.
     

oorzaak 4: sollicitaties

Nog een reden waarom mensen vrijaf nemen? Als ze op zoek zijn naar een andere job, hun cv willen bijwerken en/of (online) solliciteren. 

Hoe je dit tegengaat? 

  • stel een duidelijk beleid op zodat werknemers weten wat acceptabele redenen zijn voor afwezigheid.
  • geef je werknemers de flexibiliteit om sollicitatiegesprekken af te leggen tijdens de werkuren. Dit soort vertrouwen en vrijheid kan een boost zijn voor meer jobtevredenheid. En minder verloop.
  • herbekijk je aanwervingsmethode en de manier waarop je omgaat met je werknemers: is er genoeg ruimte voor feedback? Komen de waarden die je naar buiten brengt overeen met hoe je omgaat met je personeel? 
     

Wanneer je je bewust bent van deze 4 hoofdoorzaken van absenteïsme, heb je de tools in handen om langdurig ziekteverzuim te voorkomen.

Absenteïsme verminderen bij jou op de werkvloer? Inzetten op werkgeluk? Onze experts van Randstad RiseSmart staan klaar om jou bij te staan bij het managen van jouw team.

,

meer weten?

contacteer ons